Seefion timmert alweer een hele tijd succesvol aan de weg met zijn veilige laadkluizen voor verschillende modellen accu’s. En de ontwikkelaars zitten bepaald niet stil. De nieuwste versie van de kluizen behaalde inmiddels het VDMA 24994-certificaat. ‘Bijna elke kluis is maatwerk.’
De VDMA 24994 is de meest recente testnorm van het Deutschen Institut für Normung (DIN) voor opslagunits voor lithium ion-accu’s. Samengevat: ontstaat er brand, dan mogen de vlammen en schadelijke rookgassen niet naar buiten. Aan de buitenkant mag de kast niet warmer dan 150 graden C worden en binnenin niet warmer dan 60 graden C. Ook moet er een rookmelder in zitten die is aangesloten op een meldkamer en moet een lamp aan de buitenkant duidelijk maken wat de situatie in de kluis is. Eigenaar Remco van Kuilenburg van Seefion: “De test houdt in dat alle accu’s in de kluis tot ontbranding worden gebracht en ontploffen. Alle vlammen en rook bleven in de kluis, wat een sterk punt is van ons product. Anders zou je de kluis alleen kunnen plaatsen in een ruimte met een afzuigsysteem.”

Daarnaast nam Seefion de spanningsvoorziening onder de loep. Het gevraagde vermogen wordt continu gemonitord en automatisch aangepast als de accu vol is. Dan gaat de volgende accu pas opladen, zodat de spanning in de kluis goed verdeeld is. Van Kuilenburg: “Hierdoor werkt de kluis op een normaal stopcontact. Wel zo prettig in een tijd waarin het opwaarderen van een aansluiting wel twee tot drie jaar kan duren. Zeker omdat veel van onze klanten meerdere kluizen aanschaffen. De reacties van gebruikers zijn erg positief. Omdat alles automatisch verloopt, hebben gebruikers er geen omkijken meer naar. Dat is uniek in de markt.”
Seefion ontwikkelde ook nieuwe adapters voor verschillende merken laders. Naast de samenwerking met Stihl, zijn nu ook adapters voor Husqvarna-accu’s mooi en efficiënt in de kluis te monteren. Om de positie van Seefion te versterken in de groenvoorziening en automotive, werd Hans Stoffers per 1 juli 2025 aangesteld als accountmanager in deze sectoren. Stoffers: “Dit zijn mooie, groeiende markten, waarin steeds meer lithium-accu’s worden gebruikt. En gelukkig denken gebruikers ook na over de risico’s en hoe zij zich daartegen kunnen indekken. Daar helpen we hen graag bij.”


In principe is iedere Seefion-laadkluis maatwerk. De kluizen zijn flexibel indeelbaar en ook achteraf nog aan te passen aan de op dat moment geldende klantwensen. Van Kuilenburg: “Zo stapte de gemeente Amsterdam recent over van rugaccu’s naar blokaccu’s en dan kunnen wij voor de nieuwe indeling meedenken en meebewegen met de nieuwe wensen. We beschikken over een eigen R&D-team voor het maken van de tekeningen. We zijn dus zeker geen dozenschuivers, want geen enkele kluis is standaard. Dat maakt het ook leuk. We gaan vaak op locatie bij de klant inventariseren wat er nodig is en op basis daarvan maken we een plan.”
Het kleinste model van de Seefion laadkluizen is voorlopig de laatste die op dit moment nog getest wordt voor VDMA-certificering. Naar verwachting wordt deze testmethode de Europese standaard. Een veilig idee. “De markt heb je nooit voor jezelf, maar er waren wel veel cowboys actief. Door de strengere eisen wordt het onmogelijk om een onveilig product op de markt te brengen. Daar worden we uiteindelijk allemaal beter van.”
Neem dan rechtstreeks contact op met Seefion B.V..
Contact opnemen