Vaarwel glyfosaat, welkom duurzaam onkruidbeheer. Want tegen 2028 wil ProRail komaf maken met chemische onkruidmiddelen – op één voorwaarde: er moet een duurzaam, efficiënt en betaalbaar alternatief zijn. Om dat te vinden, lanceerde de spoorbeheerder een grootschalig programma dat alternatieven voor onkruidbeheer op en rond sporen, ballastbedden en inspectiepaden onder de loep neemt. De perfecte uitdaging voor Wimmersson en hun eWeeding-technologie, als je het ons vraagt.
Een van de deelnemers aan het programma is VolkerRail, een aannemer gespecialiseerd in de bouw, het onderhoud en de vernieuwing van het spoornetwerk in Nederland. Zij geloven dat de elektrische eWeeding Roller en Trolley van Wimmersson precies bieden wat ProRail zoekt: een futureproof systeem dat effectief is, tot in de wortel van het onkruid.
“Waar we vroeger bijna overal chemische middelen gebruikten, willen we daar vanaf 2028 volledig van afstappen”, zegt Marcel Rook, programmamanager voor het programma duurzaam onkruidbeheer bij ProRail. “We zijn een duurzame organisatie, met oog voor milieu en bescherming van mens en dier. Chemisch onkruidbeheer past niet meer in onze visie.”
Daarom lanceert ProRail het programma Onkruidbestrijding en testen ze verschillende onkruidbeheertechnieken: van robotmaaiers tot cryogene behandeling en elektriciteit. Hun doel? Een methode vinden die minstens zo effectief en kostenefficiënt is als chemische behandeling, maar bovenal duurzaam en milieuvriendelijk is. “Dat is makkelijker gezegd dan gedaan”, aldus Rook. “Maar eWeeding van Wimmersson vinkt nu al veel vakjes af. Toch wachten we nog voorzichtig de evaluatie van een onafhankelijk monitoringbedrijf af, dat de resultaten van alle technieken tussentijds opvolgt.”
VolkerRail is een van de deelnemers aan het programma en zet de eWeeding Roller van Wimmersson in om de inspectiepaden in Amsterdam Westhaven en de Veluwe veilig, en beheersbaar onkruidvrij te houden. “De Roller lijkt op een grasmaaier, maar is uitgerust met elektrisch geladen lamellen. Bij contact met het onkruid dringt de stroom door tot in de wortel, waarna het afsterft”, legt Jeroen Vloon, projectleider bij VolkerRail, uit.
Het resultaat mag er zijn: het verschil tussen behandelde en onbehandelde zones is tot zeventig dagen zichtbaar. Er is aanmerkelijk minder onkruid en de ingroei vanuit de onbehandelde berm is beperkt. Bovendien is de machine volledig elektrisch, CO2-neutraal, stil, geur- en stofvrij, en veilig voor bodemleven en ondergrondse infrastructuur van de spoorwegen.
De samenwerking tussen VolkerRail en Wimmersson begon al in 2020, toen VolkerRail op zoek ging naar een oplossing voor de hardnekkige Aziatische Duizendknoop langs de spoorwegen in Twente. “We probeerden snoeien, begrazing … noem maar op. Niets werkte. Maar met de eWeeding Trolley – een machine op rupsbanden met een elektrische behandelingslans waarmee je het onkruid aantikt – boekten we wel resultaat”, vertelt Vloon. Binnen het eerste jaar nam het besmet oppervlak al met twee derde af, na vijf jaar is dat boven de 90 procent en is de Japanse Duizendknoop op vele locaties volledig verdwenen.
VolkerRail en Wimmersson blijven realistisch: “eWeeding is een geavanceerde technologie, geschikt voor stations- en grondwatergebieden, zoals de Veluwe. Daar behandelen we 19 kilometer aan spoor in zeven tot acht dagen”, zegt Vloon. “Maar het hele Nederlandse spoornet aanpakken? Daarvoor zijn ook andere technieken nodig.” De toekomst van onkruidbeheer zal dus een combinatie zijn: in stations- en grondwatergebieden kan eWeeding worden ingezet, daarbuiten zal maaien vrijwel zeker een optie zijn. Het programma van ProRail zal uitwijzen welke technieken het effectiefst zijn.
Neem dan rechtstreeks contact op met eWeeding.