Bij het woord ‘tractor’ denken velen nog spontaan aan ronkende dieselmotoren. Maar bij Knegt Quality Tractors Europe waait al een tijdje een andere wind. Het Nederlandse merk, dat ooit naam maakte in de paardenwereld, is vandaag een van de pioniers in elektrische compacte tractoren. En die vinden steeds vaker hun weg naar sportvelden, golfbanen en gemeentelijke groenzones.
“Voor sportaccommodaties telt meer dan kracht alleen”, zegt Josje van Dijck, commercieel verantwoordelijke bij Knegt. “Een machine moet compact en wendbaar zijn, geen overlast veroorzaken en liefst zo emissievrij mogelijk werken.” De elektrische modellen van Knegt – met vermogens van 45, 55 en 65 pk – zijn daarom bijzonder geschikt voor terreinonderhoud in gevoelige omgevingen. Denk aan sportvelden, recreatievelden of maneges.
Die stille en precieze werking komt niet uit de lucht gevallen. Knegt bouwde jarenlang expertise op in de paardenhouderij. “Onze klanten daar zijn enorm gevoelig voor trillingen, lawaai en uitlaatgassen. Een paard schrikt nu eenmaal sneller dan een grasmat. Wat we daar leerden over ergonomie, wendbaarheid en rust, zie je vandaag terug in onze machines voor sportvelden.”
Een belangrijk aandachtspunt voor terreinbeheerders is het eigengewicht van de machine. “Beheerders van sportvelden willen absoluut vermijden dat het gras of de ondergrond wordt stukgereden”, zegt Van Dijck. “Daarom is het voor hen cruciaal dat een tractor licht en uitgebalanceerd is. Zeker op vochtige of pas ingezaaide terreinen.” Knegt speelt daarop in met slimme gewichtsverdeling, brede banden en een laag totaalgewicht – zonder in te boeten aan trekkracht of prestaties.
Wat Knegt zo interessant maakt voor terreinbeheerders, is de modulaire aanpak. Het merk werkt samen met gerenommeerde fabrikanten om een breed aanbod aanbouwdelen te bieden. Van Duitse Stoll-voorladers tot maaiers met opvang, veegborstels en onkruidboren: elke Knegt-tractor kan in een handomdraai aangepast worden aan het seizoen of de taak. “Voor sportvelden betekent dat een grote operationele flexibiliteit met een beperkte machinevloot”, aldus Van Dijck. “Bovendien zorgt de elektrische aandrijving voor minder onderhoud. Onze klanten merken het verschil: geen motorolie, geen filters, minder bewegende delen. En ook: geen geur, geen lawaai.”
Ze wijst ook op het bredere financiële plaatje: “Als je kijkt naar de total cost of ownership, komt een elektrische tractor vaak voordeliger uit. Zeker als je de lagere onderhoudskosten en het verbruik meerekent. Dat bewustzijn groeit.”
Knegt mikt op een jaarlijkse productie van 500 tractoren binnen drie jaar. Daarbij wordt volop ingezet op training en support. Dealers krijgen technische ondersteuning en toegang tot onderdelen. Voor terreinbeheerders die overstappen van diesel op elektrisch, voorziet Knegt ook begeleiding en gebruiksinstructies. “Een elektrische tractor werkt anders – en daar moet je als gebruiker in groeien”, benadrukt Van Dijck. “We nemen daar de tijd voor.”
In Nederland en België groeit intussen de interesse vanuit sportclubs, gemeenten en zelfs scholen. De stilstand die er vroeger was rond elektrificatie, maakt stilaan plaats voor een versnelling. Dankzij duidelijker beleid, vergroening van subsidies en de maatschappelijke roep om meer duurzame sportinfrastructuur.
Neem dan rechtstreeks contact op met Knegt Quality Tractors Europe.