in-lite viert dit jaar zijn 25-jarig jubileum en heeft zich in die tijd ontwikkeld tot een toonaangevende speler op het gebied van buitenverlichting. Wat begon als een kleinschalig aanbod van geïntegreerde verlichting, is uitgegroeid tot een compleet assortiment met innovatieve, slimme oplossingen voor elke tuin.
in-lite ontstond als onderdeel van een sierbestratingsfabrikant en begon met het aanbieden van een Canadees systeem van geïntegreerde verlichting voor hout en steen. CEO Jürgen van Dijk: “Eerst kregen we de rechten voor de Benelux, vervolgens voor heel Europa en in 2004 namen we het bedrijf volledig over. Vanaf dat moment zijn we het merk verder gaan uitbouwen. Al sinds de oprichting staat in-lite bekend om zijn focus op vernieuwing. Door voortdurend te investeren in technologie en design, introduceerde het bedrijf steeds weer producten die niet alleen aansluiten op de wensen van de klant, maar ook vooroplopen in de markt.”
Een belangrijke mijlpaal was de overstap naar ledverlichting. Waar deze technologie aanvankelijk nog in de kinderschoenen stond, zag in-lite al vroeg het potentieel en werkte het bedrijf hard aan de verbetering van lichtopbrengst en duurzaamheid. Dit resulteerde in een breed scala aan hoogwaardige producten, van functionele verlichting tot sfeervolle verlichting.
Vandaag de dag is het volledige in-lite-assortiment te integreren met smarthomesystemen zoals Google Home en Apple Home. Van Dijk: “We hebben hier veel tijd, geld en energie in gestoken. Dit heeft ons in Nederland de positie opgeleverd van marktleider in laagspanningsbuitenverlichting en een sterke basis in smart lighting. Onze focus ligt specifiek op buitenverlichting, wat net even andere uitdagingen met zich meebrengt dan binnenshuis. Buiten is er bijvoorbeeld niet altijd betrouwbare WiFi beschikbaar en hebben we te maken met weersinvloeden. Daarom hebben we een solide systeem ontwikkeld dat zorgt voor betrouwbare communicatie tussen alle onderdelen, zelfs bij meer dan honderd armaturen in een tuin.’’
De manier waarop mensen hun tuin beleven, heeft in de afgelopen decennia een enorme transformatie doorgemaakt. Volgens Van Dijk is de tuin tegenwoordig veel meer dan alleen een buitenruimte. “Mensen besteden meer aandacht aan hun tuin dan ooit. Met een stijgende levensstandaard wordt er steeds meer geïnvesteerd in de tuin, die steeds vaker fungeert als verlengstuk van het interieur. Tuinverlichting speelt hierin een essentiële rol. Waar we twintig jaar geleden nog moesten uitleggen waarom verlichting in de tuin belangrijk was, is het nu onmisbaar geworden. Mensen willen vaker buiten zijn en hechten waarde aan een sfeervolle, kwalitatieve omgeving waarin verlichting een sleutelrol speelt.”
De markt voor tuinverlichting heeft de afgelopen jaren een indrukwekkende groei doorgemaakt, vooral sinds de coronapandemie en ook in-lite heeft hierin een belangrijke rol gespeeld. Van Dijk: “Ik ben trots op onze ontwikkeling en het vertrouwen dat we hebben opgebouwd bij onze professionele partners, zoals dealers en hoveniers. Het feit dat deze professionals ons merk zo waarderen, beschouw ik als een groot succes.”
Het 25-jarig jubileum laat in-lite niet onopgemerkt voorbijgaan. Later dit jaar worden de professionele partners uitgenodigd om deze mijlpaal samen te vieren. Wat de toekomst betreft, blijft in-lite zich onverminderd richten op innovatie. Hoewel Van Dijk nog niet in detail wil treden over nieuwe productlanceringen, benadrukt hij dat smart home-integratie een belangrijk speerpunt blijft. “De vraag naar hoogwaardige tuinverlichting blijft groeien, en wij zijn vastbesloten om hier steeds beter op in te spelen.”
Neem dan rechtstreeks contact op met In-lite – outdoor lighting.